Finske saune

šta je finska sauna?

Sauna je prostorija od drveta sa temperaturom vazduha 70-100°C a vlažnost vazduha je niska, 10-15 procenata, pa je zato još zovu suva sauna. Ukoliko polivate vrelo kamenje vodom vlažnost se povećava. Unutra se nalaze drvene klupe na različitim visinama. Na visočijim klupama temperatura je nekoliko stepeni veća nego na nižim jer je topliji vazduh lakši i kao takav ide uvis. Obično se počinje od ležanja ili sjedenja na nižem nivou da bi se organizam postepeno privikao na temperature.

pravila korišćenja sauna

Saunu ne bi trebalo da koriste osobe sa kardiovaskularnim oboljenjima, problemima sa štitnom žlezdom, kao ni osobe sa aktutnim infekcijama, astmom i trudnice. Svako ko ima dilemu da li sme da koristi saunu, potrebno je da se posavetuje sa svojim lekarom. Sauna se preporučuje osobama sa aknama, reumatskim tegobama i išijasom. Nakon boravka u sauni ne preporučuje se intenzivna fizička aktivnost (zbog iscrpljenosti organizma i velikog gubitka tečnosti), kao ni obilni obroci. Preporučuju se masaže slabijeg inteziteta kako bi dodatno pojačale efekat relaksacije.

preporuke

Korišćenje saune se sastoji od ciklično boravka u sauni (5-15 minuta), rashlađivanja tela (1-2 minuta) i odmaranja (10-15 minuta). Dovoljan je i jedan ciklus, a mogu se obaviti 2-3 ciklusa u zavisnosti od uzrasta, zdravstvenog stanja i pripremljenosti organizma.
• Pre ulaska u saunu se istuširajte se, osušite kožu i uđite u saunu. Zbog vaše lične i higijene svih korisnika molimo vas da sedite/ležite na vašim peškirima. Okrenite peščani sat i započnite vaš boravak.
• Temperatura u sauni je oko 70-90 stepeni Celzijusa. Vlažnost vazduhase reguliše dodavanjem vode iz drvene posude sa velikom kašikom, na granitno kamenje. Optimalna vlažnost je 10-30%. Molimo vas da vodite računa i o drugim korisnicima saune. Korišćenje aromatičnih ulja nije zabranjeno, ali je neophodna saglasnost svih koji borave u sauni.
• Boravak u sauni najbolje je početi na donjoj klupi, sa postepenim penjanjem na gornju. U sauni se može sedeti i ležati, ali neposredno pre izlaska (najmanje 3 minuta) potrebno je da provedete u sedećem položaju kako bi vam se stabilizovao pritisak. Za vreme boravka pronađite udoban položaj, opustite se i uživajte.
• Nakon izlaska iz saune obavezno je hlađenje tela. Najbolje je to učiniti tuširanjem mlakom, pa potom hladnom vodom, u zavisnosti koliko to prija vašem organizmu. Rashlađivanje započnite tuširanjem ruku i nogu, pa postepeno prema središtu tela i glavi.
• Posle rashlađivanja, odmorite 10-15 minuta u unos tečnosti (vode), kako bi se organizam rehidrirao.